17 måter å forbedre SEO-rangeringer i 2021
17 måter å forbedre SEO-rangeringer i 2021

17 måter å forbedre SEO-rangeringer i 2021

17 måter å forbedre SEO-rangeringer i 2021

Det er ingen tvil om at corona-pandemien har ført til store endringer på kort tid. Både bedrifter og enkeltpersoner har utvilsomt fått kjenne på dette på en eller annen måte. Pandemien har i følge SSB blant annet ført til en betydelig økning i netthandelen. Nedstengte butikker, har også ført til at flere har måtte ty til nye løsninger, deriblant salg på nett. Det å være tilgjengelig og synlig på nett, blir bare viktigere og viktigere. I følge Karlsen foretas søk i Google i mer enn 90 prosent av alle kundereiser, og trafikk fra Google utgjør i mange tilfeller en stor del av nettstedets totale trafikk.

Betalt og organisk søk er derfor viktigere enn noen gang for bedrifter i alle bransjer, uavhengig av størrelse. Dersom man lykkes med å komme høyt opp i søkemotorene, vil man med stor sannsynlighet få økt trafikk på nettsiden, flere henvendelser, økt kjennskap til bedriften, økt salg om man driver nettbutikk og man sparer penger på betalt markedsføring (Hinna, 2020). Men, hvordan kommer man seg egentlig høyt opp i søkemotorene i dagens konkurransedyktige marked?.

I dette innlegget vil jeg presentere 17 tips til hvordan du enkelt kan forbedre SEO-rangeringer i 2021. Innlegget er en oversettelse av innlegget “17 ways to improve SEO rankings in 2021” av Brian Dean, og er en enkel guide til hvordan man raskt kan forbedre SEO rangeringer. 

.
 
1.Forbedre nettstedets lastehastighet

Hvor raskt (eller sakte) siden din laster har en direkte innvirkning på hvor høyt man rangerer i Google. I følge en studie av Neil Patel er det slik at sider som rangerer øverst på førstesiden til Google ser ut til å laste betydelig raskere sammenlignet med sider som rangerer nederst på førstesiden. Det er dermed tydelig at dersom man ønsker å rangere høyt i Google, er siden din nødt til å laste raskt.

For å få en indikasjon på hvor raskt siden din laster, kan du bruke Google PageSpeed Insights. Hvis man ønsker å grave dypere i hvilke faktorene som senker hastigheten på nettsiden, kan man kjøre en side fra nettsiden gjennom WebPageTest.org. Ved å kombinere disse to verktøyene, kan man skaffe seg informasjon om hvordan man kan forbedre nettsidens spesifikke hastighetsproblemer. 

I tillegg til disse verktøyene, har du her noen fler tips til hvordan man kan øke hastigheten på nettsiden.

  • Komprimer bildene på nettsiden
  • Flytt til en bedre vert
  • Reduser filstørrelsen på nettsiden
  • Slett unødvendige tredjepartsskript
 
2. Få nettsiden din med i funksjonsutdrag

Brian Dean har i løpet av det siste året klart få nettstedet sitt til å rangere i 79 forskjellige funksjonsutdrag. Funksjonsutdrag eller “featured snippets” som det heter på engelsk er et element i søkeresultatet som dannes for å gi brukeren et raskt svar på det de er ute etter. Det vises som en uthevet boks øverst i søkeresultatet, og den inneholder informasjon og en lenke til kilden. 

featured snippets
Slik kan et funksjonsutdrag i Google se ut

Hemmeligheten bak hvordan man kan bli plukket opp av Google er en ny strategi som Dean kaller for “snippet bait”

Dette fungerer på følgende måte:

Først må du finne et nøkkelord du allerede rangerer høyt på. Dette er viktig da det har vist seg at 99,58% av funksjonsutdrag kommer fra resultater på den første siden. Det vil si at dersom man er på side to, er sjansen for å havne i slike utdrag så og si lik null. 

Det neste man bør gjøre er å ta en kikk på funksjonsutvalget på toppen av resultatsiden og identifisere hva slags type funksjonsutvalg man ser på. Det er nemlig slik at avhengig av hva det søkes etter kommer funksjonsutvlag i en av tre formater:

  • Paragraf (“hva er innholdsmarkedsføring”)
  • Liste (punkter eller nummerert) (“Topp 10 verktøy innen innholdsmarkedsføring”)
  • Tabell (“priser på verktøy innen innholdsmarkedsføring”). 

Tilslutt legg til et innholdsutdrag på siden din som er designet for å passe inn i funksjonsutvalget. Det er dette som kalles for “snippet bait”.


3. Forleng tiden folk befinner seg på nettsiden din

Dwell time, eller hvor lenge en Googlesøker befinner seg på din nettside er også en rangeringsfaktor i Google. Eksempelvis vil det være en klar beskjed til Google om at folk ikke liker innholdet på siden, dersom mange forlater den etter kun kort tid. For å forbedre rangeringen i Google vil en derfor gjøre lurt i å prøve å holde bounceraten eller fluktfrekvensen som det heter på norsk så lav som mulig. 

Bodding skriver blant annet at i en studie gjort av SearchMetrics kommer det frem at gjennomsnittlig Dwell Time for topp 10 søkeresultater i Google er 3 minutter og 10 sekunder.   

Bildet hentet fra artikkelen til Brian Dean «17 Ways to Improve SEO Rankings in 2021»

Spørsmålet blir da, hvordan kan man forhindre at folk forlater siden?

Dean har funnet ut at bare ved å legge til videoer på nettsiden, så senkes fluktfrekvensen betydelig. Ved å sammenligne fluktfrekvensen for et utvalg av sider, med og uten video fant han ut at sider med video hadde 11.2% lavere fluktfrekvens enn sider uten video. 

 
4. Bruk sitelinks

Da Dean i fjor bestemte seg for å gjøre organisk klikkrate til en topp prioritet møtte han på et problem. Han lurte på hvordan han kunne pushe fler folk til å klikke på hans resultat, foruten å optimalisere tittelen og beskrivelsen for klikk. Sitelinks ble svaret på dette problemet. 

Synlighet forklarer sitelinks som uthevede lenker til viktige undersider på nettsiden din. Med andre ord kan man si at sitelinks er ekstra lenker i søkeresultatene. De vises under hovedresultatet for en hjemmeside, og fungerer som supplerende lenker til den aktuelle hjemmesiden. Ofte dukker de opp når man søker på en virksomhet eller et merke. Dersom strukturen på nettsiden din er satt opp korrekt, kan sitelinks komme i det organiske søkeresultatet, og presentere alt fra 2 til 10 ekstra resultater ved søk. 

sitelinks inevo
Her kan man se sitelinks under resultatet for søk på INEVO

Men, hvordan får man sitelinks?

Det handler i bunn og grunn om å ha et nettsted som er relevant for det det søkes etter, en struktur som Google forstår, og et innhold av god kvalitet. Videre bør man sørge for å ha god navigering og struktur på nettstedet ditt. Dersom det er lett å navigere seg for brukerne, vil det også være slik for søkemotorene.  

Om du har spesifikke undersider du ønsker å se som sitelinks, må også Google oppfatte dem som relevante. En god måte å signalisere dette på er å ha mange interne lenker til den undersiden du ønsker å se som sitelink. Når det gjelder å få Google til å forstå hvilke undersider som er viktige og hvordan de forholder seg til andre undersider, er interne lenker mest effektivt (Baungaard, 2019).

 
5. Lag lenkeverdig innhold

Det har seg slik at folk ikke lenker til sider bare fordi de har “bra innhold”, men heller til direkte kilder. Dean erfarte selv dette da han publiserte en guide til Google Search Console og et innlegg om hva han lærte om Voice Search SEO der førstnevnte innlegg kun fikk 353 henvisende domenelinker, mot 1210 på det andre.

Begge innleggene hadde innhold av like god kvalitet, så dette var ikke årsaken til den store forskjellen. Det som derimot skiller disse to innleggene er hvor enkle de er å lenke til. Med mindre man skriver om Google Search Console og vil sende noen til en ressurs for å “lære mer” er det ingen naturlig grunn til å lenke til denne guiden. Det andre innlegget derimot gir bloggere og journalister data som de lett kan referere til.

 
6. Bruk søkeord med høy kjøpssannsynlighet

Da Dean først begynte å undersøke søkeord, fokuserte han 100% på søkevolum. Dersom et søkeord fikk mange søk, var det bra nok for han. Nå derimot, legger han mye mer vekt på hvor mye Google Ads-annonsører bruker på disse klikkene. Ved å velge søkeord med høy CPC vet man at trafikken består av legitime kjøpere. 

 
Eksempel på at et søkeord med lavt søkevolum, kan ha høy CPC. Kilde: backlinko.com
 
7. Ta en større andel av søkeresultatsiden

Dersom du har funnet et godt søkeord som gir gode konverteringer, kan neste steg være å publisere en youtube-video basert på samme begrep, for å skaffe seg bonustrafikk. Eksempelvis publiserte Dean et innlegg som var målrettet mot søkeordet “How to get more traffic”. Dette innlegget ble rangert som nummer 4 på resultatsiden på Google. Etter å ha laget en video som omhandlet samme tema, fikk den plass på toppen av Google sine søkeresultater. 

 
8. Ranger for “tema + statistikk” nøkkelord

Dette er i følge Dean den skitne lille hemmeligheten som nettsider bruker for å skaffe seg utallige backlinks på autopilot. En backlink forklares av Creatur som en link som kommer fra en hvilken som helst side og peker inn til din nettside eller landingsside. Jo flere gode nettsteder som linker til din nettside, jo mer seriøs antar Google at din nettside er. 

For å skaffe seg flest mulig backlinks bør man først identifisere et tema som bloggere og journalister har en tendens til å skrive om. Deretter må du optimalisere tittelen, metabeskrivelsen og siden rundt søkeordet. Journalister er ofte på jakt etter statistikk å inkludere i sine artikler. Dersom man klarer å kombinere et aktuelt tema med statistikk er sjansen for å bli lenket til veldig stor.  

 
9. Optimaliser gammelt innhold basert på brukerens intensjon

Dersom nettstedet ditt ikke er det søkerne vil ha, vil heller ikke Google rangere deg, uavhengig av hvor mange backlinks du har. Hvis siden din derimot gjør Google-brukere fornøyde, vil Google rangere deg høyere opp. Det er derfor viktig å hele tiden optimalisere både gammelt og nytt innhold etter hva søkerne ønsker. 

 
10. Test ut innholdssamarbeid

Når du publiserer noe på nettsiden din, ønsker du gjerne å nå ut til så mange som mulig. Men, som èn person eller èn bedrift har du begrenset rekkevidde. Om du derimot samarbeider med noen andre, vil dere begge sende personer til det nye innholdet. Dette dobler antall øyne, lenker og delinger dere får på sosiale medier.

Kilde: Backlinko.com
 
11. Gjenbruk gammelt innhold i ulike formater 

Det tar gjerne lang tid dersom man skal starte helt fra bunnen av hver gang man skal skrive et nytt blogginnlegg, e-post nyhetsbrev eller videoskript. Dersom man allerede har publisert innhold som folk ser ut til å elske, kan man spare mye tid på å lage nytt innhold basert på tidligere innhold. Dersom man har laget og publisert videoer på Youtube, kan man eksempelvis basere et nytt blogginnlegg på en av videoene. 

 
12. Identifiser ikke-fungerende lenker og jobb med lenkebygging

De mest effektive og innflytelsesrike taktikkene innen lenkebygging er de som kan hjelpe deg med å skaffe høykvalitets, temarelevante backlinks fra andre nettsider til sin egen. 

En velprøvd taktikk er å finne ødelagte eksterne lenker på andre nettsteder i sin bransje, for så å ta kontakt med nettstedeier, der man anbefaler sitt eget innhold som en erstatning. En slik taktikk forutsetter en gjennomtenkt og effektiv strategi. For at taktikken skal lykkes, må man dele prosessen inn i tre trinn:

  1. Identifisere ikke-fungerende lenker fra relevante nettsider
  2. Identifisere eller lage innhold som det er verdt å linke til
  3. Ta kontakt med nettstedeieren, for å overtale han/hun til å erstatte den ikke-fungerende lenken på siden, med en fungerende en fra din.
 
13. Identifiser lenkemulighet med “Link-Intersect” 

Link-Intersect er et verktøy innen Link Explorer som identifiserer sider som lenker til konkurrenter og ikke til deg. Har man bedre innhold enn konkurrentene er det stor sannsynlighet for at disse sidene også vil lenke til deg ved en senere anledning. 

 
14. Målrett mot splitter nye søkeord

Mange søkeord har stor konkurranse fra før, da det allerede er mange nettsider som prøver å rangere på dem. Det kan derfor være lurt å finne populære søkeord med lav konkurranse. Dette kan man gjøre ved å målrette seg mot nye søkeord. Klarer man dette, vil det være færre å konkurrere mot, og veien til toppen av søkeresultatene vil bli enklere.  

 
15. Lag og bruk visuelle illustrasjoner til innholdet ditt

En måte å skaffe seg høykvalitets backlinks på er å lage visuelle illustrasjoner som hjelper folk til å forstå et vanskelig tema, begrep eller idè. Dette kan være diagrammer, grafer, tabeller og illustrasjoner. Hvis riktig person ser illustrasjonen, kan man være så heldig at de deler den på sin side også. 

Her er det laget en illustrasjon for å enkelt illustrere hvordan OKR er bygget opp. Kilde: dreamstime.com

Tips: Fokuser på å lage visuelle illustrasjoner for nye emner. Da vil du nemlig være en av få nettsteder som har illustrasjoner på dette emnet.

 
16. Utnytt bransjespesifikke ord til å komme opp med ideer til nøkkelord

Det er aldri dumt å være kreativ, heller ikke når det kommer til søkeord. Kreative ideer til søkeord kan man blant annet finne ved å sjekke ut ordlister med bransjespesifikke ord. Eksempelvis kan man bruke lederkilden.no. Andre verktøy man kan bruke for å finne relevante søkeord og søkefraser er:

  • Google Keyword Planner
    Dette er et gratis verktøy, og samtidig kanskje den mest pålitelige kilden til informasjon om søkeord. Dette fordi dataene kommer direkte fra Google. 
  • Google Trends
    Med dette verktøyet kan man se hvor stort søkevolum ulike søkeord og søkefraser har hatt i ulike regioner og ulike språk. I tillegg kan man legge inn flere søkeord og sammenligne volumet på de ulike søkeordene.  
  • Google search console
    Med Google Search Console kan man enkelt få et innblikk i hvilke søkeord som blir brukt for å finne frem til ditt nettsted. Du kan også se hvor mange som ser nettsidene dine i Googlesøk, og hvor mange som klikker seg inn på dine linker. I tillegg vil du få opp et tall på hvor godt du rangerer for de ulike søkeordene og hvilken klikkfrekvens du oppnår. 

Kilde: Storehaug

 
17. Skaff backlinks fra innholdskuratorer 

En innholdskurator er en person som går gjennom data på Internett og samler og deler det beste og mest relevante innholdet på blogger, nettsteder og sosiale medier. Dersom man klarer å publisere innhold som både er spennende og relevant, vil det trolig være av interesse for innholdskuratorer, og man kan ende opp med en håndfull lenker til nettstedet sitt. Dette vil bringe nettstedet ditt verdifull trafikk, og samtidig gi SEO en boost.  

Jeg håper dette innlegget ga deg noen tips til hvordan du kan forbedre din rangering i søkeresultatene. 

-Lina Kristine

Legg meg gjerne til på LinkedIn

Kilder:

Baungaard, Lasse. 2019. “Hvad er Sitelinks og hvordan får man dem på Google?”. Hentet fra: https://digitypes.dk/sitelinks/ 

Bodding, Eivind. 2017. “Hva er RankBrain og hvordan kan du optimalisere for det?”. Hentet fra: https://inevo.no/blogg/hva-er-rankbrain/?fbclid=IwAR3obxY3GVOSghLs845I02UDXfSy-1rbjkPYRsLDYlbssll9VTNzsiJGfLk

Christensen, Ida P. 2019. “Bør du optimalisere for featured snippets?”. Hentet fra: https://www.omegamedia.no/bor-du-optimalisere-for-featured-snippets 

Creatur. “Hva er en backlink?”. Hentet fra: https://creatur.no/faq/hva-er-en-backlink/

Dean, Brian. 2021. “17 Ways to Improve SEO Rankings in 2021”. Hentet fra: https://backlinko.com/improve-your-seo 

Hinna, Arve. 2020. «Søkemotoroptimalisering», Hentet fra: https://www.inbusiness.no/sokemotoroptimalisering-seo/

Karlsen, Mads. “Søkemotoroptimalisering (SEO)- økt synlighet i søkemotorer”. Hentet fra: https://www.mediacom.no/vare-fagomrader/seo/ 

Kennedy, Casey. 2020. “What is a Content Curator?”. Hentet fra: https://work.chron.com/content-curator-14245.html 

Lahey, Connor. 2020. “A Full Guide to Broken Link Building”. Hentet fra: https://www.semrush.com/blog/broken-link-building/#header2 

Patel, Neil. “We Analyzed 143,827 URLs and Discovered the Overlooked Speed Factors That Impact Google Rankings”. Hentet fra: https://neilpatel.com/blog/does-speed-impact-rankings/ 

Soulo, Time. 2021. “Ahrefs’ Study Of 2 Million Featured Snippets: 10 Important Takeaways”. Hentet fra: https://ahrefs.com/blog/featured-snippets-study/ 

Storehaug. “SEO: hvordan finne søkeord og søkefraser”. Hentet fra: https://tenkdigitalt.no/blog/seo-finne-sokeord/ 

Synlighet. 2016. “Google tester nye formater for Sitelinks”. Hentet fra: https://synlighet.no/blogg/google-tester-nye-formater-sitelinks/ 

Google Pagespeed Insights

Webpagetest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *