7 tips for bedre innhold i sosiale medier
7 tips for bedre innhold i sosiale medier

7 tips for bedre innhold i sosiale medier

7 tips for bedre innhold i sosiale medier

Er den organiske rekkevidden i sosiale medier blitt dårligere?, ødelegger algoritmene for oss? eller er vi rett og slett for dårlige til å lage innhold?. De siste årene har mengden innhold på sosiale medier økt kraftig. Det er fler og fler som slåss om oppmerksomheten, og noe mange har fått merke er at å lage innhold ikke nødvendigvis vil gi den oppmerksomheten en ønsker seg. Det å produsere godt innhold er derfor viktigere enn noen gang, spesielt om du vil skape organisk rekkevidde. 

Valen-Utvik publiserte nettopp en livesending der de delte sine 7 beste tips til hvordan du som bedrift/organisasjon kan skape godt innhold i sosiale medier, som både når langt og får engasjement. I en tid der det å skape godt innhold er viktigere enn noen gang, tror jeg mange bedrifter og organisasjoner kan ha stor verdi av disse tipsene. Av den grunn har jeg i dette innlegget samlet alle 7 tipsene, og håper dette kan være like lærerikt og til like stor hjelp for andre som det var for meg.  

Dersom du ønsker å se webinaret, kan du trykke her. (Anbefales!!).

Topp 7 tips for bedre innhold i sosiale medier

1.Gi verdi
I stedet for å tenke på hva du som bedrift eller organisasjon ønsker å oppnå, bør du sette deg inn i mottakerens rolle, og hvordan du kan tilføre dem verdi. Dette innebærer å distansere seg fra hva det er jeg har behov for å formidle, men heller sette seg inn i mottakerens hode. På denne måten kan man finne ut hvordan man kan tilføre målgruppen verdi, dette kan eksempelvis være å inspirere, underholde eller glede. Et tips er å kommunisere med det formål om å gi de som mottar budskapet noe mer enn bare å ha konsumert ditt innhold.

2. Vær personlig
En ser at mange begynner å bli lei av strigla, flate logoer. For å rangere høyt blant organisk innhold, vil det være viktig å by på et menneskelig perspektiv og ha personlige vinklinger på innholdet man publiserer. Dette innebærer å la ansatte, samarbeidspartnere og andre relevante være de som forteller en historie. Et godt tips er vise frem alle de dyktige folka dere har, by på deres kompetanse og fortell eventuelle suksesshistorier.

3. Ha en brodd
Dette handler om at man må tørre å skille seg ut fra all mengden med innhold. Det innebærer å tørre å gå i front, ta en posisjon, si en mening, og å være ærlig. Noen spørsmål man kan stille seg er: Kan vi tørre å stå for noe, ha en upopulær mening eller kan vi bruke humor?. Det vil alltid være en fare for at det kan gå dårlig, men dette vil gå fort over, samtidig som man da har lært noe til neste gang. Dersom man tør, og klarer å skille seg ut fra mengden er også sjansen stor for at man vil gjøre det veldig bra.

Dette er et eksempel fra Monki, som skapte stor oppmerksomhet på black friday i fjor.

Skjermbilde fra Monki sin Instagramprofil


4.Nostalgi
Vi elsker å både bli tatt med tilbake i tid, lære om bedrifters historie, samt bli påminnet noe fra vår egen barndom. Nostalgi er noe som nesten alltid fungerer i sosiale medier. Et tips er å få det til å handle om noe som er relatert til din virksomhet, men som likevel byr på noe historie, noe nostalgisk som treffer hjertene våre på et eller annet vis.

Telenor er en av de som har spilt på nostalgi i sin reklamefilm. Denne filmen fikk både svært mange likes og mye oppmerksomhet. Reklamen gikk også til topps på Reklamebørsen til Mediacom og Kampanje.

 

5. Sånn gjør du det- DIY
Noe man ser har fungert bra, og spesielt nå under Corona er innhold som illustrer hvordan man kan gjøre noe selv. Dette er gjerne korte videosnutter eller bildesekvenser som viser hvordan man kan skape, bygge, endre eller reparere noe uten direkte deltagelse av eksperter eller fagfolk.  

Her ser du et eksempel fra Byggmaker Handel AS som viser hvordan man kan lage spilevegg selv.

 
6. Vær en levende merkevare/organisasjon

Folk er mer interessert i å lese eller se levende tekster og video, enn tekster med alt for høy profesjonalitet. Det å skrive en levende tekst innebærer å skrive tekstene som om man snakker med mennesker.

Stories er en annen måte man kan være levende i måten å kommunisere på. Dette er et format som fanger folks oppmerksomhet, og er et glimrende format for å lære bort noe om bedriften din. Folk ser ut til å like uredigerte bilder og videoer fra bak kulissene, noe stories på Facebook, Instagram og Snapchat er perfekt for. 

Bergans på instagram stories
Skjermbilde av Bergans sitt innlegg på Twitter


7. Vær aktuell

Ikke publiser innhold du ikke tror er bra, eller som du ikke synes er interessant selv. Finn vinklinger som gjør at du faktisk gidder å engasjere deg selv. Er det noe du brenner for, eller kanskje du har fått en god idé om noe? Et innlegg om dette vil mest sannsynlig være aktuelt for mange andre også. Et annet tips er å ta et skritt tilbake for å finne ut hva det er kundene sier de er fornøyd med. Er det noe som går igjen hos mange, kan dette være aktuelt å publisere noe på. Det er også lurt å følge med i mediebildet og i samfunnet etter hva som er aktuelt. Klarer man å være tidlig ute med innhold som spiller på noe dagsaktuelt kan dette skape mye oppmerksomhet. 

Håper disse tipsene fra Valen-Utvik var av interesse, og ga deg noen ideer til hvordan du kan forbedre ditt innhold i sosiale medier. 

 
-Lina Kristine

Legg meg gjerne til på LinkedIn

 
Kilder: 

https://www.facebook.com/ValenUtvik/videos/189746379631514 

https://business.instagram.com/blog/a-step-by-step-guide-create-playful-and-interactive-instagram-stories?locale=nb_NO 

One comment

  1. Pingback: 7 tips for bedre innhold i sosiale medier | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *