Anton Sport- jeg har vurdert nettbutikken
Anton Sport- jeg har vurdert nettbutikken

Anton Sport- jeg har vurdert nettbutikken

Anton Sport- jeg har vurdert nettbutikken

I dette blogginnlegget skal jeg ta en nærmere titt på Anton Sport sin nettbutikk. Jeg skal vurdere nettbutikken på bakgrunn av 10 ulike kriterier som Karl Philip Lund tar opp i denne episoden fra markedsføringspodden. For hver av kriteriene vil jeg gi terningkast 1-6, der 6 er svært bra og 1 er svært dårlig.

Det er viktig å poengtere at dette ikke er noen fasit, men kun min personlige mening basert på vurderingskriteriene. 

AntonSport.no

Anton Sport er en sportskjede bestående av 17 sportsbutikker i Oslo og Viken i tillegg til egen nettbutikk. De selger alt fra vanlig treningsklær til det meste innenfor ski, sykkel og tur. Kjeden ble etablert i 1932 og i dag eies de av MOBO sportsholding.  I 2015 ble kjeden kåret til landets beste sportshandler av Finansavisen. 

Førsteinntrykk

Når man møter en ny person, danner man seg raskt et inntrykk av hvordan personen er. Dette gjelder også for nettbutikker. Dersom førsteinntrykket er dårlig er det stor sannsynlighet for at kunden går rett ut av nettbutikken din, og inn på en annen i stedet. Et godt førsteinntrykk derimot vil øke sannsynligheten for at kunden utforsker nettsiden din mer. Dette er også med på å redusere såkalt bouncrate. Høy bouncrate kan tyde på et dårlig førsteinntrykk. 

For at førsteinntrykket skal være godt, må kunden kunne svare på disse tre spørsmålene i løpet av fem sekunder.

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Forsiden_til_antonsport
Forsiden på nettbutikken til Anton Sport

Forsiden til Anton Sport er oversiktlig, ryddig og stilren. Dette gir et godt førsteinntrykk. Logoen er midtstilt på øverste linje, noe som gjør den godt synlig. Det er lett å se at de selger produkter til trening og tur. Det kommer også tydelig frem hva det er medlemsrabatt på. 

antonsport
Anton Sport tilbyr kjente merkevarer

Ved å scrolle litt nedover på siden ser jeg raskt at de selger flere kjente merker, i tillegg til at de tilbyr gratis frakt og retur. En kjapp titt nederst på siden gir meg også informasjon om hvilke betalingsløsninger de tilbyr. 

antonsport
Ulike betalingsløsninger

Hovedmenyen på toppen gjør det enkelt for meg å navigere meg videre. Likevel savner jeg en pulldown meny under hver av kategoriene for å se hvilke underkategorier man kan velge. Slik det er nå må man eksempelvis først trykke på “trening” før man kan velge mellom “klær, sko, treningsutstyr, sportsklokker, briller osv” under denne kategorien. 

Terningkast 5

Forslag til forbedringer:

  • Pulldown meny under hver av kategoriene i menylinjen
Synlighet

Det er viktig at nettbutikken er lett å finne for kunden. Det hjelper lite om produktene du tilbyr er aldri så bra dersom kundene ikke finner nettsiden. Faktorer som spiller inn for om nettsiden er synlig eller ikke er Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM). Det mest optimale er å være synlig både når man søker på nettbutikkens navn, og når man søker på produkter/kategorier nettbutikken tilbyr. 

organisk søk_antonsport
Anton Sport sin synlighet i Google

Anton Sport er godt synlig i Google når man søker på navnet. Her får man både opp nettsiden, kart over butikker og generell informasjon om kjeden, skrevet av Wikipedia. Hele førstesiden på Google består av nettsider knyttet til Anton sport, uten å være forstyrret av konkurrenter.

googleads_antonsport
Anton Sport sin synlighet på ulike søk

Et kjapt søk etter “løpesko”, “tursekker”, “liggeunderlag” og “sportsklokke” viser kun resultater fra konkurrenter og ingen fra Anton Sport. Anton Sport ser dermed ikke ut til å være synlig på organisk søk på forsiden, via annonser eller google shopping ved bruk av relevante søkeord.  

Terningkast 2

FORSLAG TIL FORBEDRINGER:

  • For å bli mer synlig burde Anton Sport liste produktene sine i Google Shopping og benytte seg av Adwords.
 
Brukervennlighet

En brukervennlig nettside er ekstremt viktig for å holde på kunder. En lite brukervennlig nettside vil høyst sannsynlig miste mange kunder allerede tidlig i kjøpsprosessen, fordi de ikke finner frem eller at det tar for lang tid. Netthandelen har eksplodert de siste årene, og i tillegg ser det ut til at den pågående pandemien har gitt netthandelen en ekstra dytt. Det blir også mer og mer vanlig å handle rett fra mobilen, noe som krever at nettbutikker også tilpasser seg disse enhetene. 

Dersom nettsiden ikke er mobiltilpasset vil Google også straffe deg i søk, noe som går utover nettsidens synlighet.

Nettsiden til Anton Sport består Google sin mobilvennligtest, og den ser ut til å fungere på flere ulike plattformer. 

Personlig hadde jeg ønsket en pulldown meny under hver kategori i hovedmenyen. Slik det er nå må man fysisk inn på hver av kategoriene for å se hvilke underkategorier de tilbyr, noe som kan oppleves tungvint. 

antonsport
Anton Sport sin søkefunksjon

Søkefunksjonen fungerer bra både på PC og mobil. Den kommer med ulike forslag til det du søker på, i tillegg til at skrivefeil ikke ser ut til å ha noe å si for søket. 

Filtreringen av produkter er lett å forstå, men jeg savner muligheten til å filtrere skostørrelse, klesstørrelse, bestselgere og kundevurderinger. 

Prosessen med å legge produkter i handlekurven, er både ryddig, oversiktlig og enkel å forstå.  

Terningkast 5

Forslag til forbedringer:

  • Flere filtreringsmuligheter
  • Kundeanmeldelser og omtaler av produktene, samt informasjon om hvor mange som har handlet produktet før vil gjøre at det oppleves som enklere og tryggere for kundene å velge varer.  
 
Kjøpsprosess

En enkel og smertefri kjøpsprosess vil bidra til at man selger mer på nettsiden. Dette på samme måte som at god brukervennlighet og synlighet er nødvendig for å beholde og skaffe kunder. Ødegård skriver at “Jo færre felter man må fylle ut, jo bedre” (Ødegård, 2020).

antonsport_medlem
Anton Sport sin utsjekk prosess

Når man går til kassen etter å lagt et produkt i handlekurven blir man bedt om å enten logge inn eller bli medlem. Trykker man derimot på “nei takk, fortsett med full pris” kan man fortsette kjøpsprosessen uten å logge inn eller bli medlem. Etter å ha trykket på denne knappen blir jeg sendt videre, der jeg får muligheten til å se over handlekurven (der jeg også blir opplyst om forventet leveringstid), samt velge betalings- og leveringsmetode. 

antonsport_betalingsløsninger
Anton Sport sine levering- og betalingsløsninger

Anton Sport tilbyr flere forskjellige leveringsmetoder, der muligheten for både å hente selv og få levert på døren er tilgjengelig. Det er enkelt å huke av på den metoden man ønsker. De tilbyr også flere ulike betalingsløsninger, slik at man enkelt kan velge det som passer best for seg.

Terningkast 6

 
Teknologi/hastighet

Hvor raskt nettbutikken din laster, har mye å si for omsetningen. Ødegaard skriver at 1 av 4 forlater nettsiden hvis det tar mer enn 4 sekunder å laste inn, noe som tyder på at man kan ha mye å hente på å ha en rask og responsiv nettside (Ødegård, 2020). I tillegg vil også Google bruke hastigheten på nettsiden din som en rangeringsfaktor, noe som betyr at om man ønsker å rangere høyt i organisk søk, er det viktig med god hastighet.

Nettsiden til Anton Sport oppleves som både rask og responsiv. For å teste hastigheten har jeg benyttet Google PageSpeed Insights Tool, som ga 38/100 på mobil og 66/100 på datamaskin. 

antonsport_hastighet
Pagespeed Insights resultater

Disse resultatene viser at det er mye som kan gjøres for at siden skal bli enda raskere, spesielt på mobil. 

Terningkast 4

Forslag til forbedringer:

  • For at siden skal lastes raskere anbefaler PageSpeed Insights å fjerne ubrukt JavaScript for å redusere antall byte som brukes av nettverksaktiviteten.
  • For å øke hastigheten på mobil anbefaler de å bruke nyere bildeformater, unngå å sende JavaScript i en eldre versjon til moderne nettlesere, samt utsette bilder som er utenfor skjermen.
 
Kundetilfredshet

Et nyttig hjelpemiddel for å få usikre kunder til å handle er å vise frem fornøyde kunder. Dette kan gjøres gjennom interne vurderinger på nettsiden, nettbutikkens sosiale medier eller via tjenester som trustpilot og Prisjakt (Ødegård, 2020).

På nettsiden til Anton sport er det hverken omtalefunksjon eller tilbakemeldinger fra kunder. Dette kan gjøre det vanskelig for besøkende å vite om tidligere kunder har vært fornøyde eller ikke.

Terningkast 1

Forslag til forbedringer:

  • Åpne opp for at kunder kan legge igjen vurderinger og anmeldelser, både på produkter og butikken generelt.
 
Trygghet

Trygghet er viktig for de som handler på nett. Eksempelvis lurer mange på om de får det de har bestilt, og hva de eventuelt gjør dersom det man har kjøpt ikke passer. Nettsiden bør derfor tydelig vise løsninger på “trygghetspunkter”, eksempelvis tydelig informasjon om retur, reklamasjon og angrerett. Logoer som Vipps, Klarna og VISA er kjent for de fleste, og bidrar dermed også til trygghet. Kontaktinformasjon og mulighet for å ta kontakt bør også vises tydelig.

Nederst på siden har Anton Sport plassert logoen til de ulike betalingsløsningene de tilbyr. I tillegg har de en egen kategori som heter kjøpsinfo både øverst og nederst på siden. Klikker man her kommer man til en side der de vanligste spørsmålene knyttet til retur, betaling, levering, klubb, kjøpsinfo og kontakt er samlet. 

antonsport

Det ligger også en del trygghet i at Anton Sport også har fysiske butikker, ved at kunder har mulighet til å reise til en fysisk butikk dersom det skulle være problemer. Fra forsiden på nettsiden kan besøkende enkelt trykke seg inn på “butikker”, der de vil få en oversikt over alle butikkene, og deres kontaktinformasjon. 

antonsport
Anton Sport sine fysiske butikker

Terningkast 5

Forslag til forbedringer:

  • Åpne opp for brukeromtaler
  • En sertifisering om trygg e-handel kan øke troverdigheten til nettsiden ytterligere
  • Det kan også være betryggende for kunder dersom man kan tilby en chat-løsning. 
 
Kundekommunikasjon

Et godt omdømme er viktig for alle bedrifter, og hvordan din bedrift kommuniserer med kunder kan være avgjørende for nettopp dette. Kommunikasjon med kunder kan eksempelvis foregå via nettsiden din, facebook, e-post eller sosiale medier. 

Ved å bli medlem hos Anton Sport kan man velge om man ønsker å motta medlemstilbud, nyheter, tips og arrangementer via e-post. De har også en Facebook side med over 20 000 følgere der de poster innlegg jevnlig. Innleggene består stort sett av produkter og korte videosnutter og de fleste postene får engasjement (likes, shares og/eller kommentarer). De er flinke til å svare på spørsmål fra kunder i kommentarfeltene.

De har også en bruker på Instagram med over 5000 følgere. Her poster de også jevnlig bilder og korte videosnutter av produkter. Innleggene får jevnt over greit med likes, men det er lite engasjement i kommentarfeltene. 

Terningkast 5

Forslag til forbedringer:

  • Skape mer engasjement på sosiale medier, eksempelvis kjøre konkurranser
 
Priser, utmerkelser og artikler

Dersom nettbutikken din har mottatt noen priser eller utmerkelser kan det være fint å vise det frem.

Anton Sport fronter ingen priser eller utmerkelser hverken på sin nettbutikk, facebook side eller instagram profil. 

Terningkast 3

Forslag til forbedringer:

  • Dersom de har mottatt en pris eller utmerkelse kan det være lurt å vise dette frem til kundene.  
 
Konsept og strategi

Strategi handler om å peke ut en retning, få folk med seg og bevege seg i riktig retning (Lund, 2014). En bedrifts strategi bør være godt kommunisert og enkel å forstå. I tillegg bør den komme godt frem gjennom konspetet. 

Anton Sport sitt konsept gjenspeiler seg på en god måte i nettbutikken. Det kommer tydelig frem hva det er de selger, nemlig sportsklær og sportsutstyr. I bioen dems på Instagram har de skrevet at “kunnskap og intuisjon kommer fra erfaring- erfaring på sykkel, til fots og på ski. For vi snakker ikke teori, men av erfaring”. Etter en titt på nettbutikken, Instagram og Facebook sitter jeg igjen med en følelse av at de har mye erfaring, men jeg skulle gjerne sett at de også hadde kjørt ulike produkttester, både for å vise at de faktisk snakker av erfaring, men også fordi det kan gjøre det enklere for kunder når de skal gå til innkjøp av et produkt.  

Terningkast 5

Forslag til forbedringer:

  • Kjøre produkttester jevnlig, og publisere resultatet både i nettbutikken inne på produktsiden til produktet og på sosiale medier. Dette for å styrke deres strategi om å fokusere på erfaring fremfor teori. 
 
Konklusjon

Anton Sport har en nettbutikk som gir et godt førsteinntrykk. Siden er brukervennlig og de har en enkel og smertefri kjøpsprosess. Når det kommer til punktene synlighet, hastighet og kundetilfredshet har de et forbedringspotensiale. 

Totalt havner Anton Sport sin nettbutikk på terningkast 4. Den fungerer bra, men har potensiale til å bli enda bedre.

For å påvirke salget i nettbutikken vil jeg anbefale å ta tak i disse tre punktene:

  1. Bli mer synlige i Google søk
  2. Jevnlig kjøre og publisere produkttester
  3. Åpne opp for at kunder kan legge igjen vurderinger og anmeldelser, både på produkter og butikken generelt.
 
Kilder

Lund, Karl Philip. 2014. “Slik lager du en effektiv strategi”. Hentet fra: https://www.linkedin.com/pulse/20141106204942-7624-slik-lager-du-en-effektiv-strategi/

Markedsføringspodden.no. 2019. “Hvordan vurdere en nettbutikk” Hentet fra: https://markedsforingspodden.no/hvordan-vurdere-en-nettbutikk/

Wikipedia. 2021. “Anton Sport”. Hentet fra: https://no.wikipedia.org/wiki/Anton_Sport 

Ødegård, Even. 2020. “Hvordan vurdere din nettbutikk”. Hentet fra: https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/ 

Ødegård, Even. 2016. “Vurdering av Løplabbet sin nettbutikk” hentet fra: https://evenodegard.com/vurdering-av-loplabbet-sin-nettbutikk/

One comment

  1. Pingback: Anton Sport- jeg har vurdert nettbutikken | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *