Hvordan nå nye høyder med en mentor?
Hvordan nå nye høyder med en mentor?

Hvordan nå nye høyder med en mentor?

Hvordan nå nye høyder med en mentor?

Nå er jeg over halvveis i studiet mitt på markedsføring og merkevareledelse, og om et års tid skal jeg, og mine medstudenter forhåpentligvis ut i arbeidslivet. En av hovedgrunnene til at jeg valgte denne linjen, var nettopp alle de spennende jobbmulighetene denne linjen gir. I likhet med mange andre bransjer, er bransjen vi skal inn i om ett års tid hele tiden i endring, og det stilles stadig tøffere krav for å holde seg oppdatert. Et godt læringsnettverk vil være gull verdt, og det er her fordelene av å skaffe seg en eller flere mentorer er. Men, hvordan skal man skaffe seg en mentor?. For å finne svaret på dette, har jeg tatt gratis-kurset til first round.

Kurset til First Round tar for seg, steg for steg, hvordan man kan skaffe seg et nettverk. Allerede i første semester fikk vi høre viktigheten av å skaffe seg et nettverk. I den forbindelse ble vi også introdusert for plattformen LinkedIn, der vi ble oppfordret til å gjøre oss synlige og attraktive for arbeidsgivere. LinkedIn er en genial plattform til å skaffe seg kontakter, og allerede har jeg rukket å få en haug med kontakter. Blant disse er lærere, studenter, forelesere, gjesteforelesere og andre innenfor det fagfeltet jeg studerer. Det kan være både skummelt og vanskelig å vite hvordan man skal gå frem med nettverksbygging. Kurset “networking basics” gjør denne prosessen mer overkommelig ved å ta brukeren gjennom 8 moduler med nyttige tips og verktøy for å bli god på nettverksbygging. 

Mentor gir en hånd

Networking basics

Jeg skal nå ta deg gjennom kurset, steg for steg. 

  1. Din profesjonelle identitet


    Den første modulen handler om hvem du er som student og ung profesjonell. Når man er ferdig med å studere, er man langt fra ferdig utlært, og det er heller ikke slik at man nødvendigvis føler seg trygg når man skal ut i jobb. Allerede som student er man i ferd med å bygge en profesjonell identitet. Kurset trekker videre frem fem kvaliteter som kan være nyttige å ha med seg, når man skal søke hjelp fra andre profesjonelle. 

  • Empati- handler om å se ting fra den profesjonelle sitt perspektiv
  • Nysgjerrighet- Vis at du er interessert i å lære fra dem og dems erfaring
  • Takknemlighet- Vis takknemlighet, de gir deg sin tid og innsikt 
  • Relevanse- Fortell hvorfor du tok kontakt, og hvorfor samtalen er til hjelp
  • Respekt- behandle dem slik du selv vil bli behandlet hvis du er den som hjelper noen.
2.  Finn en mentor via LinkedIn

LinkedIn er som jeg har skrevet tidligere en genial plattform for å knytte nye kontakter. Noe av det som gjør plattformen så egnet til å knytte relevante kontakter, er alle filtreringsmulighetene man har. Dette gjør det mulig å begrense søkene til hvilken bransje du ønsker jobb, selskap eller skolegang. Kurset skiller mellom 3 måter å finne kontakter på.

  • Perfect overlap- Dette innebærer noen man identifiserer seg med fra nettverket man allerede har. Eksempelvis de som har gått samme studieretning som deg. 
  • Great overlap- dette kan være noen som har studert på samme skole som deg, men ikke nødvendigvis samme linje
  • Similarities- dette kan være personer fra et selskap man ønsker å jobbe for som har studert det samme på en lignende skole. Det kan også være at du identifiserer deg med personen på et vis. 
  • Someone interesting- det trenger ikke være noen du har noe til felles med. Det kan like gjerne bare være noen du finner interessante, eller er nysgjerrige på. 
3. Hvordan ta kontakt gjennom LinkedIn?

Det kan være vanskelig å vite hvilken plattform som egner seg best å ta kontakt gjennom. Her må formålet med samtalen og plattformens egenskaper vurderes. Kurset trekker hovedsakelig frem forskjeller mellom LinkedIn og Mail. LinkedIn er en raskere, enklere og mer uformell måte å kommunisere på. Mail derimot blir sjekket oftere samtidig som det oppleves mer personlig og sannsynligheten for svar er større. Når man skal sende en melding vil dette være egenskaper det kan være lurt å vurdere. Når det kommer til innholdet i meldingen, er en huskeregel å svare på følgende tre spørsmål.

  • Who- hvem er du, presenter deg selv i meldingen
  • Why- hvorfor sender du melding 
  • What- hva lurer du på 
4. Hvordan koordinere en samtale?

Denne modulen handler om hvordan man kan koordinere en samtale når du har fått svar fra en profesjonell. Her handler det om å respektere andre sin tid samt gjøre samtalen rask og enkel. For å unngå feiltrinn anbefales det med konkret, riktig og god informasjon. Her er god planlegging på forhånd et godt tips. 

5. Hvordan navigere en samtale?

Denne modulen lærer deg hvordan man kan navigere seg gjennom en samtale. For at samtalen skal bli best mulig for begge parter, kan det være nyttig å dra inn de fem kvalitetene fra modul 1. Eksempelvis; proaktivt gi dem en påminnelse på hvem du er, bekrefte at tiden for samtalen fortsatt passer, vise takknemlighet for dems tid og tilslutt vise interesse for hvordan de har det gjennom å spørre og lytte. 

6. Profesjonell historiefortelling

Her handler det om å lære seg å styre telefonsamtalen i den retningen man selv ønsker. Begynn med å introdusere deg selv, fortell deretter hva dine styrker og svakheter er og hvordan din profesjonelle karriere har utviklet seg. Videre vil det være relevant å fortelle noe om hvor din profesjonelle karriere er i dag og hva du ønsker å få ut av samtalen. Noen gode tips vil være å ordlegge seg godt, holde samtalen kort og presis og lytte til hva den andre personen har å si. 

7. Research

For at samtalen skal bli best mulig, kan det være nyttig å gjøre litt research i forkant. Søk gjerne opp bedriften på forhånd, og se om du kan finne noe nylig aktivitet som kan være av interesse for samtalen. 

Å stille gode spørsmål kan ha stor innvirkning på valgene du tar og veien du planlegger fremover. Muligheten for å lære noe er stor dersom dersom man stiller de riktige spørsmålene. For å få best mulig utbytte av samtalen, kan spørsmålene deles inn i tre kategorier: 

  • The main question- bør omhandle bedriftens eller mentorens historie 
  • The second question- bør omhandle hvordan arbeidet bedriften eller mentoren gjør per i dag
  • The third question- bør omhandle hvilke relevante råd og tips mentoren har til deg, utifra det vedkommende har fått vite i løpet av samtalen
 
8. Hvordan bygge langvarige relasjoner?

Etter man har hatt en informativ og spennende samtale med mentor, vil du gjøre lurt i å opprettholde kontakten. Potensielt kan man da ved senere tidspunkt tilegne seg enda mer kunnskap og veiledning. Etter å ha hatt en samtale med mentor er det viktig å vise sin takknemlighet, noe som anbefales å gjøre via Mail. I mailen bør man få frem hvor takknemlig man er for samtalen, samt sette pris på all tiden mentoren har brukt å gi deg råd og tips. Spør gjerne også om det er greit å opprettholde kontakten- dette viser at du er interessert og personen vil føle seg satt pris på.

 
Konklusjon

Dette kurset har vært utrolig lærerikt, og er absolutt noe jeg vil anbefale til alle som leser dette innlegget. Kurset har lært meg hvordan jeg, på en profesjonell måte, kan gå frem når jeg skal kontakte noen. I tillegg har kurset gjort det mindre skummelt å ta kontakt for å spørre om råd og tips. 

Selv har jeg kontaktet opptil flere personer gjennom LinkedIn, der jeg kun har fått positiv respons. Fler har vært veldig ivrige med å komme med tips og råd på veien videre. Det er viktig å huske på at personen man spør om hjelp fra, har vært i samme posisjon selv, og mest sannsynlig blir de bare glad for å dele sine erfaringer.

-Lina Kristine

Legg meg gjerne til på LinkedIn

 

Anbefaler alle å ta dette kurset: Networking basics

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *