Tise- en bærekraftig digital plattformtjeneste
Tise- en bærekraftig digital plattformtjeneste

Tise- en bærekraftig digital plattformtjeneste

Tise- en bærekraftig digital plattformtjeneste

Dagens samfunn er preget av digitalisering og i løpet av bare de siste ti årene har en rekke digitale plattformer begynt å dominere i flere bransjer. Etter flere kjente plattformsuksesser som Amazon, google, Facebook, Microsoft og Apple har også flere bedrifter begynt å se muligheten til å skape store verdier og konkurransefortrinn gjennom digitale plattformer. Plattformtjenester som har blitt særlig populære i Norge er blant annet Finn.no og Vipps

Men hva er egentlig digitale plattformer?

I boken deling, plattform, tillit av Arne Krokan beskrives en digital plattform som en arena som muliggjør transaksjoner og verdiskapende interaksjoner mellom ulike parter. Det er viktig å trekke frem at en digital plattform ikke er en teknologi men en forretningsmodell som er godt egnet som et økosystem (estudie.no). Digitale plattformer skaper verdi gjennom samhandling mellom ulike brukergrupper. Dette kan for eksempel være kjøpere og selgere. Den norske plattformtjenesten Tise er et eksempel på en plattform som skaper verdi gjennom samhandling mellom kjøpere og selgere.

Plattformen Tise 

Tise er en norsk etablert gratis-app, der man enkelt kan kjøpe og selge brukte klær og interiørartikler. Appen ble startet av gründeren Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss, og ble lansert i 2016. Kort tid etter lanseringen ble også Jenny skavlan med som Creative Director. Tise retter seg hovedsakelig mot kvinner i aldersgruppen 18 til 35 år, men det er stadig flere menn som også benytter seg av appen. I mars 2020, tre år etter lanseringen hadde appen rundet 1 million brukere fordelt på Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Tise er en brukervennlig plattform med et stilrent og friskt design som gjør det enkelt og morsomt både å handle og selge brukt. De fokuserer på bærekraft og at det skal være like gøy å handle brukt som det er å kjøpe helt nye klær. Ekstra gøy med appen er at de viser deg hvor mye klimautslipp du sparer verden for ved hvert plagg man selger. 

Hvordan fungerer Tise?

Tise har på sin nettside laget seks punkter med enkle illustrasjoner for å vise hvordan appen fungerer.

Skjermbilde av: Hvordan fungerer det? Tise.com

  1. Opprette konto: På samme måte som andre digitale plattformtjenester må man lage seg en konto etter å ha lastet ned appen. På Tise kan man logge inn via facebook, og informasjon fra facebook vil automatisk bli overført til din nye Tise profil. 
  2. Bruk: På samme måte som på Instagram kan man søke etter personer, tagger og merker i et eget søkefelt. I tillegg har de ulike kategorier det går an å trykke seg inn på. 
  3. Følg og lik: Dersom man finner kontoer man liker er det mulig å både følge og like innleggene, slik som på Instagram.
  4. Kjøp: Finner man noe man ønsker å kjøpe, kan man chatte direkte med selgeren, og eventuelt legge inn bud. Tise har inngått et samarbeid med HeltHjem som gjør salgsprosessen enda enklere for både kjøper og selger. 
  5. Salg: Man kan lage så mange annonser man vil, og disse havner på din personlige feed. Når man har lagt ut en annonse, kan denne også enkelt deles direkte til Facebook og Instagram. 
  6. Tise Cash: Når man selger varer, tjener man også Tise cash som kan brukes på ulike tilbud som man finner i Appen under Cash Store. 
Tise mobil og Tise verified phones

I 2019 lanserte Tise “Tise Mobil” som er et mobilabonnement til alle som ønsker billig data, med mulighet for å velge bort alt man ikke bruker, som for eksempel fri mms eller fri tale. Det som hovedsakelig skiller “Tise mobil” fra andre mobilabonnement er at for hver GB man bruker så kompenserer de ditt CO2-utslipp med å støtte CO2-reduserende prosjekter i et samarbeid med FN og CHOOSE (https://tise.com/mobile). I Cash Store har man som Tise mobilkunde mulighet til å kjøpe mer mobildata med opptjente TiseCash. 

Tise har også lansert “Tise verified phones” der man kan kjøpe brukte telefoner som er verifisert og kvalitetssikret av fagpersoner. Ved kjøp av telefon derfra blir varen levert rett hjem innen 1-3 dager og man har 12 måneder garanti og 14 dager returrett. 

Skjermbilde av:  “tise mobile” tise.com/mobile 

Hvem er aktørene?

Alle de som kjøper og selger varer, er store aktører hos Tise. I tillegg til dette har Tise en side inne i appen som heter Cash Store, der aktører som blant annet Clas Ohlsen, StoryTel, Viaplay, EVO og Norgesenergi har tilbud som brukere kan kjøpe med opptjente “TiseCash”. 

Skjermbilde av: “Cash Store” Tise.com

 

Hva gjør Tise for å senke brukernes transaksjonskostnader?

Transaksjonskostnader kan forklares med de ressursene som går med til å gjennomføre en handel. Dette vil si alle stegene man må gjennom fra et behov oppstår, til man har kjøpt varen. Ved å organisere gjennomføringen av disse oppgavene i form av bedrifter og digitale tjenester vil transaksjonskostnadene senkes (Krokan 2013, .56). Transaksjonskostnadene kan deles inn i seks typer. 

Søkekostnader- handler om å finne frem til de mest aktuelle alternativene (Krokan 2013, 71). Tise har en god søkefunksjon som gjør det lett finne det man er på utkikk etter. I likhet med Finn.no har Tise også ulike kategorier for ulike varegrupper. Her er for eksempel mote og klær i en kategori, friluftsliv og sport i en og interiør og møbler i en. Innenfor disse kategoriene er det ulike underkategorier der man for eksempel kan velge gjenstand og størrelse. De bruker også filtre som “dagens mest populære” og “editors pick”  som gjør det enklere for forbrukerne å finne noe å kjøpe. I tillegg til dette har man også mulighet til å følge annonsører man liker, eller bruke hashtag funksjonen for å finne det man er interessert i. Alle disse funksjonene bidrar til å senke søkekostnadene. 

Skjermbilde av: “Kategorier” Tise.com

Informasjonskostnader- er de ressursene som brukes til å skaffe seg mer detaljert informasjon om produktene. Dette kan være pris, aktuelle leverandører osv. (Krokan 2013, s 75). Når man legger ut en annonse på Tise har man mulighet til å skrive all relevant informasjon om produktet i et felt under bildet. Dersom man som kjøper skulle trenge mer informasjon er det enkelt å sende en chat melding direkte til selger.  

Forhandlingskostnader- er ressurser som brukes til å forhandle om vilkår for leveransen, slik som pris, leveransetidspunkt, tilleggstjenester etc. (Krokan 2013, 76). Når man oppretter en annonse på Tise må man sette en pris, samt informere om varen kan sendes, eller om den må hentes. Det er også en egen funksjon der man enkelt kan legge inn bud, som selger ved et enkelt tastetrykk kan godta eller avslå. Dersom varen skal sendes, har Tise et samarbeid med HeltHjem som enkelt frakter varen fra postkasse til postkasse mot et fast fraktgebyr.

Beslutningskostnader- er ressursene man bruker når man må foreta et valg blant det utvalget av alternative produkter man anser som aktuelle å kjøpe (Krokan 2013, 77). Tise benytter seg av betalingsmetoden Safe Payment, som skal sikre en sikker betaling. Dette skal sikre at den som kjøper får varen sin og den som selger for pengene sine, noe som er betryggende for begge parter, spesielt hvis varen skal sendes i posten. 

Ved å kjøpe brukt telefon gjennom Tise Verified Phones har man derimot 12 måneders garanti, og dersom man ikke er fornøyd innen den tiden, lover Tise å ordne problemet raskt og effektivt. Skulle man angre seg for kjøpet, har man mulighet til å returnere produktet innen 14 dager. Alt man trenger å gjøre er å sende inn et angrerettskjema.  

Evalueringskostnader- er de ressursene man bruker for å evaluere kjøpet etter at man har mottatt varen (Krokan 2013, 78). De fleste kjøpene på Tise foregår på eget ansvar, noe som gjør at det er lite Tise får bidratt med dersom man ikke skulle være fornøyd med kjøpet. Dersom man skulle være svært misfornøyd har man derimot mulighet til å rapportere brukeren. Det er derimot litt andre regler for kjøp av mobiltelefon gjennom Tise Verified Phones. Der har man både garanti og angrerett dersom man ikke er fornøyd med varen. 

Tvangskostnader- er ressurser som blir brukt når kjøper og selger er uenige om leveransen. (Krokan, 2013, 79). Det kan for eksempel være at produktet ikke var som forventet. Dersom kjøper og selger har benyttet Safe Payment metoden til betaling kan Tise hjelpe til i situasjoner der det blir uenighet. Dersom betalingen er foregått utenom, er det på eget ansvar og dermed lite Tise kan gjøre. 

Det er ingen tvil om at Tise har klart å lage en populær plattform. Med et økende fokus på bærekraft i samfunnet generelt, var en plattform som muliggjør bærekraftig handel på en enkel og morsom måte noe det var behov for i markedet. Tise har vært flinke til å minimere en rekke av transaksjonskostnadene gjennom et stilig og brukervennlig design, en rekke praktiske funksjoner, et samarbeid som gjør det enkelt og trygt å sende og kjøpe varer og garanti og angrerett på kjøp gjennom Tise Verified Phones. 

-Lina Kristine

Legg meg gjerne til på Linkedin

 
 
Kilder

estudie.com

Tise.com

Krokan, A. (2018) Deling, plattform, tillit : perspektiver på delings- og plattformøkonomi. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Krokan, A. (2013). Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

One comment

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Hei Line Kristine:)

    Dette var et kjempebra blogginnlegg.
    Her har du virkelig gjort en god jobb og svart godt på oppgaven.
    Det er kjempe fint at du forklarer hvordan konseptet fungerer, og legger ved bilder av dette.

    Det er også supert at du henviser til kilder også i løpende tekst, fortsett med det.

    Jeg synes også det er veldig fint at du har gatt gjennom de forskjellige transaksjonskostnadene og analyserer disse i forhold til Tise.

    Veldig bra, stå på, du er flink:)

Legg igjen en kommentar til Fredrikke Linnea Eriksson Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *