Ny teknologi gir deg muligheten til å skape din egen virkelighet
Ny teknologi gir deg muligheten til å skape din egen virkelighet

Ny teknologi gir deg muligheten til å skape din egen virkelighet

Ny teknologi gir deg muligheten til å skape din egen virkelighet

De siste årene har teknologier som virtual reality (VR) og augumentet reality (AR) blitt mer og mer vanlig. For noen år siden kom VR-brillene til Norge, noe de fleste enten har hørt om eller også testet ut. Kort fortalt er VR, også kalt virtuell virkelighet en teknologi som gjør det mulig å oppleve å være et annet sted enn man egentlig er. Det handler om å skape overbevisende illusjoner. Dette gjøres ved bruk av disse såkalte VR-brillene, som ved hjelp av digitale inntrykk som bilder, lyd og video har som mål å skape overbevisende illusjoner. Dette er illusjoner av å fysisk være tilstede i et miljø som ikke er virkelig.

“Bilder sier mer enn tusen ord, VR sier mer enn en million”

-Ekaterina Prasolova-Førland, professor ved institutt for pedagogikk og livslang læring

Den andre teknologien, augumentet reality (AR) er på norsk gjerne omtalt som utvidet virkelighet (dn.no). Dette vil si at man kan legge et virtuelt lag over den virkelige verden, noe som innebærer å kombinere data fra den fysiske verden med virtuell data (spiredigital.no). AR og VR henger på mange måter sammen, men i følge deloitte skiller de seg fra hverandre ved at AR er intreraktivt, og ikke bare basert på en virkelighet som er datakonstruert slik som VR.

På hvilke områder brukes VR og AR?

Bruk av VR-teknologi forbindes for mange med gaming, men det forskes hele tiden på hvordan VR-teknologi kan brukes innen andre sektorer som helse, industri, utdanning, markedsføring osv. VR og AR er relativt nye teknologier, men det blir stadig fler og fler bedrifter som tar i bruk disse teknologiene. Innen helsesektoren har man sett på mulighetene for å bruke VR-teknologi i behandling av mennesker med alvorlige psykiske lidelser. I følge TechRepublic brukes allerede VR innen eksponeringsterapi, behandling av PTSD, smertebehandling, kirurgisk trening, fantomsmerter, vurdering av funksjonshemninger, meditasjon, muligheter for funksjonshemmede og muligheter for personer som er bundet til hjemmet. 

SINTEF har gjennomført et prosjekt der målet var å skaffe seg kunnskap rundt mulighetene av å bruke VR-teknologi i behandling av mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Prosjektet identifiserte muligheter for å bruke VR-teknologi til å hjelpe personer som isolerer seg, og trenger hjelp til å trene på sosiale ferdigheter for å klare å fungere i samfunnet. I tillegg viste det seg at VR også kan brukes til å gi både ansatte i helsevern og personer tilknyttet pasienten en bedre forståelse av hvordan pasienten egentlig har det. 

VR blir også brukt i blant annet opplæring. Bruk av VR i opplæring kan være både tids- og kostnadseffektivt, samtidig som det er mye mindre risikofylt. Det kommer frem i et blogginnlegg på frontcore.no at erfarne brannmenn også har erfart at opplæringen oppleves som mer virkelighetsnær med VR-teknologi, enn med den tradisjonelle opplæringen.

Utvidet virkelighet gir unike bruksmuligheter 

Ved bruk av AR-teknologi kan man ta del i miljøet, og det er dette som gir denne teknologien unike bruksmuligheter innen blant annet varehandel, karttjenester og underholdning. AR-teknologien har blitt tilgjengelig for de aller fleste gjennom mobilkameraet som alle med en smarttelefon kan bruke. AR-teknologi blir blant annet brukt i filtrene man finner på snapchat, i kart og GPS-tjenester, mobilspill og til og med varehandel. Bruk av AR i varehandel har gitt oss forbrukere mulighet til å visualisere produkter før vi kjøper dem. IKEA har for eksempel kommet med en app der man ved bruk av mobilkameraet kan plassere ulike møbler i sin egen stue for å gjøre det lettere å se hvordan ulike møbler vil passe inn. Denne appen vil gjøre det lettere for oss forbrukere å velge riktige møbler og dermed redusere feilkjøp og returer. IKEA har også laget en video om dette som du kan se her. 

VR og AR i markedsføring

Markedsføring er en bransje som i stor grad er avhengig av digitale medier. Det er derfor naturlig at markedsførere også tar i bruk teknologier som virtuell- og utvidet virkelighet. Bruk av denne teknologien kan få bedriften din til å fremstå som noe trendy og spennende sammenlignet med de som bruker tradisjonelle metoder. Eiendomsmeglere kan for eksempel bruke det til å la potensielle kunder gå på visning i hus som enda ikke er bygd. Andre bedrifter kan bruke teknologien til å lettere visualisere produkter. Eksempelvis la kundene få ta en titt på selve produktet før det blir lansert.  AR- teknologi gjør det også mulig for kundene å teste produktet før de kjøper. Det er bare fantasien som setter grenser for hva denne teknologien kan brukes til. 

Det er ingen tvil om at virtuell- og utvidet virkelighet vil bli en stor del av fremtiden. Det som er mer vanskelig å vite, er hvordan og i hvor stor grad det vil påvirke arbeidsprosesser, arbeidsplasser og samfunnet som helhet. På hvilke måter tror du at AR og VR vil påvirke samfunnet?

 

-Lina Kristine

Legg meg gjerne til på LinkedIn

 

 

Kilder

Frontcore.no

Deloitte.com

Dn.no

Spiredigital.no

Sintef.no

Viderebloggen.no

One comment

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Heisann Lina Kristine:)

    Kjempe bra blogginnlegg!
    Jeg synes du har inkludert masse fine eksempler på VR og AR, og det er veldig fint at du har inkludert et avsnitt på hvordan du som fremtidig digital markedsfører kan bruke en slik teknologi.
    Du har også inkludert masse fine refleksjoner, og det virker som du har en god forståelse rundt konseptet.
    Jeg liker også veldig godt måten du har strukturert innlegget ditt på, og at du har inkludert bilder, sitater og lagt ved bilder som visualiserer eksemplene dine, supert!
    Veldig bra, fortsett sånn 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *